top of page

Veelgestelde vragen

Vraag: Moet je lenig zijn om yoga te doen?

Antwoord: Nee! Je hoeft zeker niet lenig te zijn om yoga te doen. Sterker nog, in veel gevallen is (een bepaalde mate van) stijfheid juist welkom. Het zorgt voor extra bewustzijn en het kan zelfs blessures voorkomen.

Vraag: Ben ik te oud om yoga te doen?

Antwoord: Nee! Je bent nooit te oud om yoga te doen, en ook nooit te oud om met yoga te beginnen. Yoga is voor iedereen, ongeacht leeftijd.

Vraag: Wat is Iyengar yoga? 

Antwoord: Iyengar yoga is genoemd naar B.K.S. Iyengar. Zijn stijl van yoga staat bekend om de precisie, uitlijning en het gebruik van hulpmiddelen. Door de precisie en uitlijning is de kans op blessures erg klein. Door hulpmiddelen te gebruiken leer je meer bewustzijn in de houding te ervaren, kun je een houding ook vaak langer aanhouden en ook kunnen mensen met een blessure en/of beperking hierdoor aan yoga doen. 

Vraag: Welke hulpmiddelen zijn er in Iyengar yoga?

Antwoord: De meest gebruikte hulpmiddelen zijn blokken, riemen, dekens, bolsters en stoelen. Bij actieve houdingen gebruik je vaak alleen een blok of een riem, maar bij herstellende houdingen gebruik je vaak meerdere hulpmiddelen.

 

Sommige hulpmiddelen liggen erg voor de hand, zoals je eigen lichaam of een stukje muur. En doe je vooral thuis aan yoga? Met wat je al in huis hebt komt je al een heel eind! Wil je weten hoe? Volg een workshop en/of les, of stuur een berichtje.

Sirsana met 2 stoelen
Sarvangana met stoel en bolster
Bharadvajasana met stoel en 2 blokken
Trikonasana met Tressler

Vraag: ik heb een blessure, aandoening, menstruatie en/of ben zwanger. Wat nu?

Antwoord: Juist bij blessures is Iyengar een geschikte vorm van yoga. Er wordt namelijk veel gewerkt met hulpmiddelen en aanpassingen. Wel is het belangrijk van te voren contact op te nemen met de studio en/of docent, en om aanwijzingen op te volgen. Heb je een bepaalde aandoening, bijvoorbeeld hoge bloeddruk of netvliesproblemen? Check van te voren bij je (huis)arts of er belemmeringen zijn om mee te doen aan de yogalessen. Bij deelname aan de lessen sta je zelf in voor je fit- en geschiktheid. Vrksasana is niet verantwoordelijk voor eventuele blessures en/of aandoeningen.

 

Vraag: Ik heb nog nooit Iyengar yoga gedaan. Kan ik toch les volgen bij Vrksasana?

Antwoord: Ja! In de beginnerscursus en beginnersworkshop is veel aandacht voor de basis. Ook leer je hoe je de meest gebruikte hulpmiddelen kunt gebruiken.Als je wel vaker aan yoga gedaan hebt kun je meedoen met de lessen van alle niveaus. Dan pik je het snel genoeg op. Bovendien leer je ook van elkaar tijdens de les. Dit is een van de redenen dat er veel lessen van alle  niveaus zijn. Iedereen doet op zijn of haar niveau mee, en krijgt op zijn of haar niveau aanwijzingen.

Vraag: Wat moet ik aan tijdens yoga?

Antwoord: Het beste kun je kleding aantrekken waarin je je gemakkelijk kunt bewegen. Draag bijvoorbeeld een legging of korte broek en een t-shirt. Belangrijk is dat de kleding niet te wijd is. Dat zit alleen maar in de weg, en ook is het belangrijk dat je knieen zo goed mogelijk te zien zijn. Waarom? Heel simpel,  je voeten en ook je knieën vertellen heel veel hoe jij de houding uitvoert.

Addho mukha svanasana (herstellend)
Passchimottanasana met bolster
Ardha Halasana met stoel en dekens
bottom of page